جاکارتا، حضور مستقیم داعش یا تاثیرات آن

خبرگزاری میدل ایست آی در مقاله ی روز جمعه 15 ژانویه 2016 (15 دی 1394) خود به تحلیل حملات تروریستی جاکارتا پایتخت اندونزی پرداخته و به سوالی در خصوص نقش داعش به طور مستقیم و یا تاثیر این گروه تروریستی در حوادث جاکارتا پاسخ می دهد.

در این مقاله آمده است مقامات رسمی از گرایشات به سوی داعش در صحنه داخلی و این که این تمایلات از سوی گروه های محلی تا چه اندازه می تواند منجر به بروز خشونت و اقدامات تروریستی شود اطلاعی ندارند. به گفته بعضی از تحلیلگران مسائل امنیتی، حملات تروریستی روز پنجشنبه 14 ژانویه 2016 (24 دی 1394) در جاکارتا خطر فزاینده داعش در منطقه جنوب شرقی آسیا و برنامه این گروه برای ایجاد دولت تحت قیمومت (satellite state) در این منطقه را گوشزد می نماید. برخی دیگر از تحلیلگران نیز پذیرش مسئولیت این حملات از سوی داعش را مورد تردید قرار داده و معتقدند که این حملات بیشتر تقلید از رویکرد داعش بوده و یا با هدف جلب نظر رهبران این گروه انجام شده است. در حالی که داعش مسئولیت حملات در منطقه مرکزی جاکارتا را به عهده گرفته است و در این حملات دو نفر کشته و بیش بیست نفر نیز زخمی شدند.
گروه تروریستی داعش در بیانیه ای عاملان این حملات را سربازان خلیفه و قربانیان آن را شهروندان ائتلاف صلیبی خوانده است. منظور از ائتلاف صلیبی، ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش به رهبری ایالات متحده آمریکا می باشد. پلیس اندونزی این حملات را با حملات 13 نوامبر 2015 در پاریس مقایسه کرده است.
روحان گاناراتنا (Rohan Gunaratna) رئیس مرکز بین المللی مطالعه خشونت سیاسی و تروریسم نیز پس از آن اعلام کرد که نزدیک به 22 گروه محلی وجود دارد که با ابوبکر البغدادی، خلیفه خودخوانده بیعت نموده اند. به گفته گاناراتنا هسته های داعش در اندونزی به طور مستقیم از سوی اتاق عملیات های برون مرزی در سوریه کنترل می شوند. به گفته وی، داعش بر آن است تا با اقدام به یک حمله جدی و بزرگ در منطقه، ایالتی با نام خلافت خود را در منطقه ایجاد نماید. رئیس مرکز بین المللی مطالعه خشونت سیاسی و تروریسم حملات اخیر را به رهبری داعش و نه صرفا تحت تاثیر آن می بیند. وی معتقد است این هسته ها مستقیما از سوی داعش هدایت می شوند. داعش اقدام به ایجاد یک اتاق عملیات های خارجی در سوریه کرده است و هدایت کنندگان این عملیات ها اتباع اندونزی می باشند. این افراد هم با گروه های تروریستی محلی اندونزی که با داعش بیعت کرده اند و هم با هسته های داعش در اندونزی در ارتباط هستند. به گفته گاناراتنا داعش پیش از این قصد داشته است که در جاکارتا دست به عملیات بزند، اما نیروهای امنیتی با شناسایی و دستگیری عاملان مانع از موفقیت آن شده بودند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.