کرزی: با ترکیه وارد فصل جدید از روابط شده ایم

وزارت خارجه میگوید که پس از شکل گیری حکومت وحدت ملی، صفحۀ جدیدی از مناسبات میان افغانستان و ترکیه بازشده و این کشور، در پروسۀ صلح نقش موثر دارد.

حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه، در مراسم تجلیل از ٩٤مین سالروز دوستی افغانستان و ترکیه گفت که روابط دوکشور؛ ریشۀ دینی، تاریخی و فرهنگی دارد و در جریان تاریخ در حالات دشوار و خوشی درکنارهم ایستاده اند.
وی علاوه کردکه در ١٣سال گذشته صفحه جدیدی از روابط میان افغانستان و ترکیه بازشده است و سربازان تُرک، نقش موثری در تامین امنیت وتحکیم ثبات درافغانستان ایفا کرده و تیم های بازسازی ولایتی(پی آرتی) ترکیه در ولایات میدان وردک و جوزجان، فعالیت های ارزشمندی را در امربازسازی کشور انجام داده اند.
کرزی افزود که ترکیه دراین مدت، کمکهای زیادی درعرصه های اقتصادی نموده وحمایت های سیاسی در بخش های مختلف در افغانستان فراهم کرده است. پوهنتون مولانا جلال الدین محمدبلخی که قرار است در کابل اعمار گردد، نشانۀ بزرگ از مساعدت های آن کشور است.
معین سیاسی وزارت امورخارجه، تلاشهای صادقانه و موثرترکیه را در راستای تقویت همکاری وهمگرایی های منطقوی درچهارچوب پروسه استانبول و نشستهای سه جانبه افغانستان، ترکیه وپاکستان جهت تامین امنیت در افغانستان و منطقه قابل قدر خواند.
وی افزودکه ترکیه بعداز تشکیل حکومت جدید، جایگاه و ارزش خاص در سیاست خارجی افغانستان دارد و در یک دیدعمومی درچند حلقه سیاست خارجی افغانستان قرار میگیرد که این، نشانگرعزم راسخ حکومت فعلی برای گسترش وتوسعه مناسبات در عرصه های مختلف با آن کشور است.
همچنان امضای موافقتنامه همکاری های استراتیژیک توسط اشرف غنی و رجب طیب اردوغان رؤسای جمهور دو کشور و سفر اخیر اردوغان به کابل، روابط هردو کشور را به سطح استراتیژیک ارتقاء بخشیده است.
کرزی خاطرنشان ساخت که این موافقتنامه، بنیاد آیندۀ روابط دوکشور را درعرصه های امنیت، انکشاف، اقتصاد، تجارت و سرمایه گذاری، همکاری های منطقوی وظرفیت سازی در نهادها به سطح استراتیژیک ارتقاء میدهد.
دیفریم اوزتُرکDevrim Ozturk شارژدافیرسفارت ترکیه درافغانستان که دراین نشست صحبت میکرد، گفت که ٩٤سال قبل معاهده دوستی میان افغانستان و ترکیه به امضارسید واین روابط، باعث شد تا سفارتهای دوکشور باز گرددو مردم ترکیه به یاد دارند که افغانستان اولین کشوری بودکه استقلال ترکیه را به رسمیت شناخت.
وی علاوه کردکه روابط دوستانۀ دوکشور، درحال تقویت است و ترکیه به کمکهای خود تازمانی ادامه میدهد که افغانستان نیازداشته باشد.
این دپلمات ترکیه افزود: "در مسایل منطقوی، همکاری های ما بیشترشده و برای آوردن ثبات در افغانستان و منطقه از هیچ سعی و تلاش دریغ نخواهیم کرد."
گفتنی است که سربازان ترکیه، علاوه برآنکه در چوکات آیساف، در بخش امنیت و بازسازی افغانستان کار میکرد، صدها محصل افغان را در بخش های علمی و نظامی در کشور خود نیز آموزش داده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.