مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ۷ میزان برگزار می‌شود

آمادگی‌ها برای برگزاری مراسم سوگند وفاداری رئیس جمهور جدید در حالی اتخاذ می‌شود که نمایندگان دو تیم انتخاباتی روی چگونگی برگزاری مراسم تحلیف اختلاف نظر دارند.

پس از امضای موافقتنامه تشکیل دولت وحدت ملی میان «عبدالله عبدالله» و «اشرف غنی احمدزی»، اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری و اعلام اشرف غنی احمدزی به عنوان رئیس جمهور افغانستان از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، آمادگی‌ها برای برگزاری مراسم سوگند وفاداری رئیس جمهور جدید در حالی اتخاذ می‌شود که نمایندگان دو تیم انتخاباتی روی چگونگی برگزاری مراسم تحلیف اختلاف نظر دارند.
«وحید عمر» عضو ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله و عضو کمیسیون برگزاری مراسم تحلیف می‌گوید که قرار است مراسم تحلیف در یکی از روزهای هفته آینده برگزار شود. اما وی می‌گوید که این بار مراسم تحلیف متفاوت از دور قبلی بوده و انتقال قدرت به رئیس جمهور نه بلکه به دولت وحدت ملی صورت می‌گیرد.
وحید عمر گفت: «این حکومت وحدت ملی به اساس مشارکت دو گروه انتخاباتی داکتر اشرف غنی و داکتر عبدالله بوجود امده و به اساس موافقتنامه که امضا شده، ریاست اجرایی و معاونین اش در جریان مراسم تحلیف رئیس جمهور معرفی می‌شوند، یعنی در عین زمان که رئیس جمهور سوگند وفاداری یاد می‌کند، آنها نیز این مراسم را بجا می‌آورند.»
قرار است مراسم تحلیف، روز دوشنبه ۷ میزان برگذار شود.
در همین حال، «حمیدالله فاروقی»، عضو تیم داکتر اشرف غنی احمدزی می‌گوید مطابق قانون مراسم تحلیف برای رئیس جمهور صورت می‌گیرد زیرا به گفته فاروقی سمت ریاست اجرایی تا اکنون وجود ندارد.
آقای فاروقی گفت: «در قانون مشخص شده که مراسم تحلیف به رئیس جمهور است؛ و پست ریاست اجرایی که در قانون وجود ندارد و در تشکیل و ساختار اداره دولت نیست، در قانون از تحلیف آن نیز تذکر نرفته است. متن تحلیف قبلاً آماده شده و بعدا این پست از سوی رئیس جمهور ایجاد می‌شود و مراسم تحلیف نیز مشخص خواهد شد.»
حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان از چندی قبل به مقام‌های دولتی این کشور دستور داده بود تا برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم سوگند وفاداری رئیس جمهور جدید آمادگی اتخاذ شود.
«جواد ناجی» سخنگوی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران می‌گوید که برای برگزاری مراسم تحلیف آمادگی کامل دارند و در این مراسم از نمایندگان کشورهای خارجی به ویژه همسایه‌های افغانستان دعوت به عمل میاید.
آقای ناجی گفت: »کمیسیون از یک ماه قبل برای برگزاری این مراسم آمادگی گرفته است، و برای نمایندگان کشورها دعوتنامه فرستاده می‌شود و امیدوارم که در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید شرکت کنند.»
در تاریخ افغانستان این نخستین بار است که مراسم تحلیف و انتقال قدرت از یک رئیس جمهور به رئیس جمهور منتخب دیگر صورت می‌گیرد.
دور نخست انتخابات ریاست جمهوری همزمان با انتخابات شوراهای ولایتی به تاریخ ۱۶ حمل سال روان برگزار شد. عدم پیروزی هیچ‌یک از هشت نامزد در دور نخست سبب شده دو نامزد پیشتاز – اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله – در دور دوم انتخابات به تاریخ ۲۴ جوزا با هم رقابت کردند.
ناسازگاری هر دو نامزد در مورد این روند و ادعای تقلب از سوی هر دوی آنان سبب بن‌بست شد که بالاخره به تشکیل حکومت وحدت ملی و ایجاد پست رئیس اجرایی در حکومت شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.