سیاست دولت آینده در قبال پاکستان چه خواهد بود؟

پاکستان سومین وارد کننده بزرگ سلاح در جهان است اما به راستی این همه تسلیحات را چه می کند. اگر هند و چین بزرگترین وارد کننده های تسلیحاتی جهان هستند بدین جهت است که پر جمعیت ترین کشورهای جهان می باشند، اما اسلام آباد این همه سلاح خود را در چند جنگی مصرف می کند؟

 متاسفانه در اواخر هفته گذشته شاهد یک حمله انتحاری خونبار در شرق کشور (ارگون) بودیم که باعث کشته شدن قریب صد نفر از هموطنان ما گردید تا یکبار دیگر دخالت نظامی اشکار پاکستان در بی ثباتی افغانستان آشکار گردد.

اثبات این موضوع اصلا کار سختی نیست چرا که بیشترین منفعت پاکستان در ناامنی افغانستان حاصل می گردد. از طرف دیگر موسسه بین‌المللی مطالعات صلح استکهلم در گزارشی اعلام کرد که پاکستان با افزایش 119 درصدی خرید سلاح، سومین واردکننده بزرگ سلاح در جهان است.

موسسه بین‌المللی مطالعات صلح استکهلم کشور سویدن در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که پاکستان از سال 2009 تاکنون 119 درصد خرید سلاح از کشورهای مختلف را افزایش داده است.

براساس این گزارش پاکستان 54 درصد از سلاح‌های خود را از چین و 27 درصد از سلاح‌های مورد نیاز خود را از آمریکا خریداری می‌کند و در حال حاضر بیش از 42 جنگنده «جی.اف-17» از چین دریافت کرده و بیش از 100 جنگنده دیگر نیز سفارش داده است.

گفتنی است این کشور در حال حاضر 17 جنگنده اف-16 در اختیار دارد که بطور مستقیم از آمریکا خریداری شده است و اکنون تصمیم گرفته است تا 13 جنگنده مستعمل اف-16 را از اردن خریداری کند.

این گزارش می‌افزاید که هند نیز بزرگترین خریدار سلاح در جهان است و چین و پاکستان و عربستان در رده‌های بعدی قرار دارند.

بعد از خواندن این مطلب اولین سوالی که به ذهن می آید این است که پاکستان این همه تسلیحات را چه می کند. اگر هند و چین بزرگترین وارد کننده های تسلیحاتی جهان هستند بدین جهت است که پر جمعیت ترین کشورهای جهان هستند، اما اسلام آباد این هم سلاح خود را در چند جنگی مصرف می کند؟

پیش از این گفته می شد که منبع مالی طالبان، از کشت و فروش عایدات مواد مخدراست. اما همیشه این سوال مطرح بود که این همه تسلیحات نظامی از کجا به دست طالبان می رسد؟

تجربه نشان داده است که اکثر تسلیحات آزاد در افغانستان از بازارهای پاکستان خریداری می شوند و از نقاط مرزی به داخل کشور ما انتقال می یابند و از این طریق سود خوبی حاصل دلالان پاکستانی می شود.

همچنین شواهد حاکی از آن است که اکثر سلاح هایی که در اختیار طالبان قرار دارد، ساخت کشور انگلیس، آمریکا و جدیدا ساخت اسراییل است که بسیاری از این تجهیزات از پول سعودی با وساطت پاکستان برای طالبان خریداری می شود.

بسیاری از دیپلمات‌های آمریکایی معتقدند که مبالغ مالی زیادی از سوی عربستان سعودی در موسم حج به دست گروه‌های مسلح می رسد و از آنجایی که رهبران و مسوولان طالبان و القاعده و حتی لشکر طیبه ظاهری کاملا اسلامی دارند، در این دیدار و گفتگوهایی که به بهانه سفر بیت الله الحرام صورت می گیرد، هیچ کس شک نمی کند.

درباره اینکه حملات انتحاری در افغانستان ریشه در مدارس دینی پاکستان دارد هیچ شکی نیست. همان مدارسی که با کمک مالی آل سعود با اهداف خاصی تاسیس و اداره می شوند . این واقعیتی است که هم دولتمردان افغانستان می دانند، هم کاخ سفید نشینان غرب.

با این تفاصیل باید اعتراف کرد که کرزی صاحب در این دوازده سیزده سال هرگز نتوانست سیاست روشن و مشخصی در قبال این همسایه دلسوز! داشته باشد و همیشه نسبت به مقامات اسلام آباد در دوگانگی به سر می برد و خدا می داند که رییس جمهور آینده (عبدالله یا اشرف غنی) چه سیاستی را در قبال اسلام اباد در پیش می گیرند؟

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.