نبرد بر سر رهبری جریان طالبان پاکستان

آغاز درگیری‌ بین گروه‌های مختلف طالبان در منطقه قبایلی وزیرستان پاکستان، پرده از رقابت‌ها و دشمنی‌های درون سازمانی و قبیله‌ای برداشت که مدت‌ها وجود داشته اما سال‌ها مسکوت مانده است.

 نشریه فارن پالسی در تحلیلی به بررسی علل درگیری‌های میان‌جناحی گروه‌های مختلف طالبان در منطقه قبایلی وزیرستان پاکستان پرداخته که از مدت‌ها قبل وجود داشته اما سال‌ها مسکوت مانده است و یکی از مهم‌ترین علل مسکوت ماندن آن نیز حضور رهبرانی چون «بیت‌الله محسود» و «حکیم‌الله محسود» ارزیابی می‌شود.

در این گزارش آمده است که پس از کشته شدن بیت‌الله، موسس گروه «تحریک طالبان پاکستان» در سال 2009 اولین نشانه‌های رقابت بین این گروه‌ها نمود پیدا کرد اما حضور یاران نزدیک وی چون «ولی‌الرحمن» و حکیم‌الله، مانع از بروز جنگ بین این نیروها شد.

در حال حاضر که هر 3 این افراد به همراه چند رهبر مهم دیگر طالبان کشته شدند و فرماندهی طالبان پاکستان به «ملا فضل‌الله» (فردی که اهل وزیرستان نبوده و در مرز افغانستان پنهان شده است) رسید، شانس کمی برای حل و فصل این درگیری‌ها وجود دارد.

«سیلاب محسود» از روزنامه‌نگاران منطقه که عضو قبیله محسود است در این باره می‌گوید: در هفته‌های گذشته بیش از 33 شبه نظامی از جمله یکی از فرماندهان ارشد طالبان به نام «کاشید»، در درگیری‌های بین گروه «شهریار محسود» از افراد وفادار به حکیم‌الله و گروه «خان سید سجنا» از یاران نزدیک ولی‌الرحمن، کشته شده‌اند.

وی اظهار داشت: سجنا ارشدترین فرمانده طالبان پس از مرگ حکیم‌الله بود و انتظار می‌رفت که بعد از وی به عنوان رهبر طالبان پاکستان انتخاب شود اما شورای طالبان به جای وی فضل‌الله را برای این پست برگزید که این موضع خشم گروه سجنا را به دنبال داشت.

در این تحلیل آمده است: اگر چه درگیری‌های داخلی بین طالبان، یک پدیده جدید به نظر می‌رسد اما این موضوع ریشه در رقابت‌ها و تنش‌های قدیمی دارد که پس از مرگ بیت‌الله و آغاز جنگ حکیم‌الله و ولی‌الرحمن بر سر فرماندهی طالبان رخ داد.

با این حال، آنان توانستند با کمک سایر فرماندهان تحریک طالبان اختلاف خود را کنار گذاشته و درباره ایجاد یک ساختار اشتراکی قدرت به توافق برسند؛ طبق این توافق، حکیم‌الله به عنوان رهبر و ولی الرحمن به عنوان معاون وی مشغول فعالیت شدند اما این توافق با مرگ آنان پایان یافت.

فعالیت گسترده «الیاس خالد خراسانی» در منطقه

در جای دیگری از این گزارش ذکر شده است: اخیرا طالبان «مهمند» به رهبری «عبدالولی»، معروف به «الیاس خالد خراسانی»، نیز فعالیت گسترده‌ای در منطقه آغاز کرده است.

خراسانی اخیرا در نقش یک فرمانده قدرتمند طالبان ظاهر شده است که به طور مرتب ایمیل‌ها و پیام‌های دیداری و شنیداری را، جدا از «شاهد الله شاهد» سخنگوی اصلی طالبان پاکستان، برای رسانه‌ها ارسال می‌کند.

وی چندین بیانیه در مخالفت با مذاکرات صلح با دولت پاکستان صادر کرده و این در حالی است که طالبان پاکستان درگیر مذاکرات بوده است.

تحلیلگران معتقدند اگر چه نتیجه نهایی این جنگ هنوز مشخص نیست اما ظهور خراسانی به عنوان یک فرمانده دیگر که عضو قبیله محسود نیست (ملا فضل‌الله و «خالد حقانی» معاون وی نیز عضو این قبیله نیستند) نگرانی بزرگی برای اعضای طالبان در قبیله محسود محسوب می‌شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.