ابوطالب مظفری: «جایزه کتاب بلخ» می‌تواند به یک جهش در حوزه نشر افغانستان تبدیل شود

جایزه کتاب بلخ به ارزیابی تمامی آثاری که تا پایان سال ۱۳۹۰ با موضوع افغانستان در حوزه های تاریخی، اجتماعی، ادبی و سیاسی منتشر شده اند، می پردازد، این مراسم عصر امروز در تهران برگزار می شود.

آیین اختتامیه نخستین جایزه کتاب بلخ به کوشش انتشارات بین المللی مؤسسه فرهنگی، هنری الهدی با هدف گسترش مناسبات فرهنگی ایران و افغانستان با محوریت کتاب، جایزه کتاب بلخ را برگزار می کند.

در این آیین ضمن تجلیل از ۳۰ اثر برگزیده جایزه کتاب بلخ از خانواده شهید افغانستانی فعال در عرصه فرهنگی نیز تجلیل خواهد شد.

این مراسم بعدازظهر دوشنبه 28 بهمن ماه جاری ساعت 15 در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار می شود.

«سید ابوطالب مظفری» مسئول موسسه فرهنگی «دُر دری» در مشهد گفت: خوشبختانه یکی از اقدامات انتشارات بین المللی در سال‌های اخیر این بوده که تلاش کرده است با تجربیاتی که به دست آورده در کشورهای فارسی زبان به ویژه افغانستان کارهایی موثر در حوزه نشر انجام دهد. در سالهای اخیر جنگ سبب شد تا چاپ و نشر در افغانستان آسیب زیادی ببیند و بسیاری از آثاری که هم اکنون وجود دارد مربوط به سالهای قبل از جنگ است.

وی در ادامه افزود: پس از وقوع جنگ، کتاب ها در افغانستان با تیراژ کم و کیفیت پایین منتشر شده است و هم اکنون جا دارد جایزه ای مانند کتاب بلخ در راستای بهبود این وضعیت تلاش کند و نشر افغانستان را که از نبود فضای حرفه ای و نداشتن تجربه کافی رنج می برد با فضای کار حرفه ای آشنا کند.

به گفته مظفری در این دوره از جایزه کتاب بلخ به این دلیل که اولین دوره است و به صورت کلی برگزار می شود شاید نتواند آن گونه که شایسته است نشر افغانستان را آسیب شناسی کند اما این جایزه می تواند در دوره های بعد به یک حرکت جهت بخش در نشر تبدیل شود.

عضو موسسه فرهنگی دُر دری تصریح کرد: به هر حال زبان فارسی در افغانستان زبان فرهنگی است و هر اقدامی که برای ارتقای این زبان صورت بگیرد در راستای شناخت فرهنگ فارسی مفید و موثر خواهد بود. من فکر می کنم ناشرانی مانند الهدی و همین طور ناشران دیگری که در ایران تجربه دارند برای اعتلای زبان فارسی باید دانسته های خود را در اختیار ناشران افغان قرار دهند.

وی در پایان درباره حمایت هایی که باید از چاپ و نشر در افغانستان صورت بگیرد، گفت: در حال حاضر ناشران افغان نیازمند کمک هایی مانند اعطای یارانه و برگزاری نمایشگاه کتاب هستند که نشر افغانستان را به ایران معرفی کنند. ناشران افغانستان نیاز به فروش آثار دارند و می توانند از طریق تعامل با ناشران ایران این تجربه را به دست بیاورند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.